Alexei Cretu

CURRICULUM ŞCOLAR LA RELIGIE

leave a comment »

 

MINISTERUL EDUCAŢIEI AL REPUBLICII MOLDOVA 

CURRICULUM   ŞCOLAR

 CLASELE  I – IX

RELIGIA
pentru predarea creștinismului de rit evanghelic

și adventist de ziua a șaptea

Chişinău 2011

1. NOTĂ DE PREZENTARE

Preliminarii

Prezentul curriculum constituie documentul normativ al disciplinei şcolare Religia pentru clasele I-IX.

În conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 596 din 2 iulie 2010, disciplina Religia este inclusă în schema orară şcolară a instituţiilor de învăţământ primar şi gimnazial, cu începere de la 1 septembrie 2010, şi va fi predată opţional, în baza cererii părinţilor sau a tutorilor legali ai elevilor.

Trăim într-o epocă în care indicatoarele morale şi-au pierdut unidirecţionalitatea, arătând de acum în toate direcţiile posibile, astfel că cei care au nevoie de o îndrumare sunt mai degrabă încurcaţi decât îndrumaţi. Este epoca relativismului moral care susţine că toate valorile morale sunt relative, iar acest lucru a dat naştere la haos moral şi lumea este în căutarea criteriilor după care s-ar putea stabili ce este Bine şi ce este Rău. Astfel s-a ajuns la confuzie morală la nivel individual, precum şi la nivel comunitar. În acest context, studierea Religiei ca disciplină şcolară este generată de diversitatea situației sociale actuale, în care se manifestă preocuparea pentru aprofundarea conţinutului moral din partea tuturor confesiunilor religioase, ca şi pentru valorificarea valenţelor formativ-educative ale acestui domeniu.

Disciplina Religia are un rol deosebit de important în formarea personalităţii elevilor, în cristalizarea unor deprinderi şi abilităţi necesare pentru a le asigura accesul la învăţarea pe toată durata vieţii şi integrarea activă într-o societate bazată pe cunoaştere.

Elaborarea programelor de Religie – Cultul Evanghelic și Adventist de Ziua a Şaptea  s-a realizat având în vedere următoarele aspecte:

–          asigurarea coerenţei la nivelul ariei curriculare Educaţie socio – umanistică, prin corelarea cu schimbările intervenite la nivelul celorlalte programe şcolare;

–          utilizarea modelului de proiectare curriculară centrată pe competenţe, model care permite asigurarea continuităţii şi progresiei de la o clasă la alta;

–          asigurarea calităţii educaţiei şi compatibilizarea curriculumului naţional cu cel european, cu standardele europene prin formarea domeniilor de competenţe-cheie, îndeosebi a competenţelor culturale, de comunicare, interpersonale şi civice, indispensabile vieţii active într-o societate a cunoaşterii specifică secolului XXI;

–          recomandarea unor valori şi atitudini care să completeze dimensiunea cognitivă a învăţării cu cea morală, din perspectiva finalităţilor educaţiei, dar şi a disciplinei Religie;

–          includerea unor sugestii metodologice care să orienteze spre modalităţi didactice concrete de utilizare a  curriculumului în proiectarea şi realizarea activităţilor de predare-învăţare-evaluare;

–          contribuţia Religiei la finalităţile sistemului de învăţământ din Republica Moldova;

–          identificarea acelor competenţe care pot fi evaluate în perioada finalizării învăţământului obligatoriu;

–          identificarea unui număr relevant de situaţii în care este cerută demonstrarea fiecărei competenţe;

–          selectarea unui anumit decupaj de conţinut organizat în jurul unor domenii relevante pentru elev şi reprezentative din perspectiva credinţei şi a cerinţelor societăţii contemporane;

–          contribuţia competenţelor – cheie din aria curriculară Educaţie socio – umanistică  la profilul de formare al absolventului învăţământului obligatoriu, în mod deosebit la competenţe care vizează: comunicarea, participarea la rezolvarea  problemelor comunităţii, învăţarea eficientă.

Curriculumul este un instrument util atât pentru cadrele didactice care predau disciplina Religia, cât şi pentru ceilalţi profesori, în perspectiva formării unei viziuni inter- şi transdisciplinare.

Documentul include următoarele componente:

  • nota de prezentare;
  • valori şi atitudini;
  • competenţe specifice;
  • subcompetențe, conţinuturi și activități de învăţare și evaluare (recomandate);
  • sugestii metodologice;
  • sugestiile de evaluare;
  • bibliografie recomandată.
  • Competenţele specifice disciplinei derivă din idealul educaţional, competenţele-cheie transversale şi competenţele transdisciplinare pentru treapta primară de învăţământ; au un grad înalt de generalitate şi se definesc ca finalităţi ale treptei primare și gimnaziale de învăţământ.

 

  • Subcompetenţele se deduc din competenţele specifice şi le particularizează prin racordare la conţinuturile delimitate pentru fiecare clasă, concretizând comportamente cognitive, afective şi psihomotorii.
  • Conţinuturile – ca formă de reflectare a culturii materiale şi spirituale a umanităţii – reprezintă unităţi de cunoaştere, resursă esenţială a învăţării, mijloace prin care se urmăreşte formarea competenţelor preconizate. Conţinuturile se selectează în concordanţă cu structura logică a disciplinei, cultura naţională şi universală, modul de viaţă  al societăţii, atitudinile sociale şi credinţele religioase etc.; vârsta şi potenţialul copilului, interesele şi nevoile lui individuale şi sociale.
  • Activităţile de învăţare/evaluare constituie exemple recomandate de situaţii semnificative, prin care, în procesul parcurgerii conţinuturilor corespunzătoare, se pot mobiliza subcompetenţele proiectate.

Concepţia didactică a disciplinei/ repere conceptuale

Scopul studierii Religiei constă în formarea unei personalităţi în concordanţă cu valorile creştine, prin integrarea cunoştinţelor religioase în structurarea de atitudini moral-creştine şi prin aplicarea învăţăturii de credinţă în viaţa proprie şi a comunităţii.

Prin cunoştinţele, atitudinile şi valorile promovate, disciplina ReligieCultul Evanghelic și Adventist de Ziua a Şaptea contribuie la formarea competenţelor – cheie stabilite la nivelul curriculumului național, cu precădere la formarea celor care vizează domeniile: a învăţa să înveţi, competenţe interpersonale, interculturale, sociale şi civice şi „sensibilitate la cultură”.

Finalitățile disciplinei Religia vizează dobândirea sensibilităţii spirituale autentice şi racordarea la sensul acţiunilor prielnice de ameliorare a calităţii vieţii, precum şi formarea atitudinilor de acceptare, înţelegere şi respect faţă de cei de alte credinţe şi convingeri.

Educaţia religioasă este un complex de acţiuni prin care se urmăreşte, în chip metodic şi sistematic, creşterea moral-religioasă a individului, prin implementarea, în viaţa şi activitatea lui, a valorilor moral-religioase în vederea dezvoltării armonioase a fiinţei şi a vieţii lui, pentru sine, pentru societate şi pentru Biserica de care aparţine.

Conţinutul acestui curriculum are caracter legic, deoarece exprimă raporturile esenţiale şi generale între conştiinţa şi conduita morală adecvată; între componentele de conţinut; caracter obiectiv, deoarece se bazează pe valorile creştinismului promovate şi verificate de practica milenară; caracter algoritmic, deoarece se exprimă printr-un sistem de categorii, reguli, norme, valori etice şi spirituale ce se cer cunoscute şi respectate pentru orientarea eficientă în viaţa socială; caracter sistemic, deoarece fiecare element al conţinutului intră în concordanţă cu celelalte, alcătuind un ansamblu unitar, integrativ de cunoştinţe, priceperi şi competenţe, ale căror componente se condiţionează reciproc; caracter teleologic, deoarece totul se însuşeşte cu un scop bine stabilit, asigurând o treaptă finală; caracter axiologic – are drept obiectiv major studiul valorilor autentice, a căror realitate nu poate fi pusă la îndoială, deoarece totul se însuşeşte cu un scop bine stabilit, asigurînd o treaptă finală.

Administrarea disciplinei:

Pentru predarea cursului de Religie este prevăzută 1 oră/săptămînă în comformitate cu planului de învăţământ la decizia şcolii.

Statutul disciplinei

Aria curriculară

Treapta

Nr. de unităţi de conţinut pe clase

Nr. de ore pe an

Ore de predare

Ore de evaluare

Oficiul învăţătorului

Disciplinăopţională

Educaţie socio – umanistică

Primară

I

II

III

IV

34

28

2

4

Gimnazială

V

VI

VII

VIII

IX

34

28

2

4

 

 

2. VALORI ŞI ATITUDINI

Activitatea didactică la disciplina de studiu Religia se va desfăşura din perspectiva sistemului de valori educaţionale în baza Curriculumului care are în vedere promovarea prin toate formele şi dimensiunile educaţiei a unui referenţial axiologic ce include:

  • Valori general-umane: Viaţă, Adevăr, Bine, Frumos, Dreptate, Libertate, Egalitate, Sacru etc.
  • Valori naţionale: ţara, poporul, simbolica statului (imn, stemă, drapel), limba naţională, conştiinţa naţională, istoria naţională, cultura naţională,  credinţa, tradiţiile, arta populară etc.
  • Valori educaţionale stabilite pe dimensiunile educaţiei: intelectuale, morale, estetice, fizice, tehnologice etc.
  • Valori instrumentale: competenţe-cheie de tip transversal/transcurricular, general/pe trepte de învăţămînt, disciplinar etc.
  • Valori colective: ale clasei, ale grupului de elevi, ale grupurilor sociale, ale familiei etc.
  • Valori individuale, care sunt definitorii pentru orice fiinţă umană: identitatea, familia, credinţa, toleranţa, prietenii, educaţia, preferinţele etc.

Implementarea acestor valori va contribui la stabilirea unei coerenţe necesare între conţinutul educaţiei şi mediul sociocultural; cunoaşterea/promovarea patrimoniului cultural al poporului şi deschiderea spre alte culturi; formarea şi dezvoltarea unor comportamente adecvate, de integrare şi adaptare socială; formarea şi dezvoltarea unei atitudini pozitive, autonome care să armonizeze relaţia cu sine şi ceilalţi, cu mediul înconjurător.

Pentru formarea la elev a competenţelor, profesorii vor persevera ca acesta:

  • să stăpânească un ansamblu de cunoştinţe fundamentale în dependenţă de problema care va trebui rezolvată în final;
  • să-şi dezvolte deprinderi de a utiliza cunoştinţele în situaţii simple pentru a le înţelege, realizând astfel  funcţionalitatea cunoştinţelor obţinute;
  • să rezolve diferite situaţii-problemă, conştientizând în aşa fel cunoştinţele funcţionale în viziunea proprie;
  • să rezolve situaţii semnificative în diverse contexte care prezintă anumite probleme din viaţa cotidiană, manifestând comportamente/atitudini conform achiziţiilor finale, adică competenţa;
  • să conştientizeze rolul învăţăturilor Bisericii în viaţa personală şi a comunităţii;
  • să manifeste responsabilitate în exercitarea drepturilor şi a  obligaţiilor care decurg din apartenenţa la diferite identităţi (confesiune, naţiune, comunitate, profesie, cultură etc.);
  • să dea dovadă de respect şi înţelegere faţă de semenii de alte credinţe şi convingeri manifestând  toleranţă față de diferențele etnice, religioase şi culturale;
  • să sporească interesul pentru aprofundarea cunoştinţelor religioase în vederea permanentei deveniri spirituale.

 

3. COMPETENŢE SPECIFICE

 

Prin realizarea curriculumului la cursul opțional de Religie se va urmări formarea următoarelor competenţe specifice:

1. Cunoaşterea şi iubirea lui Dumnezeu şi a Bisericii Sale pe baza Sfintei Scripturi.

2. Formarea virtuţilor creştine şi consolidarea  deprinderilor de comportament moral-religios.

3. Aplicarea învăţăturii de credinţă în viaţa personală şi a comunităţii.

 

4. SUBCOMPETENȚE, UNITĂȚI DE CONȚINUT,

ACTIVITĂȚI DE ÎNVĂȚARE ȘI EVALUARE (recomandate)

 

CLASA  I

 

1. Cunoaşterea şi iubirea lui Dumnezeu şi a Bisericii Sale pe baza Sfintei Scripturi.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

1.1 Recunoașterea lui Isus în calitatea Sa unică de Mântuitor.1.2 Manifestarea dragostei și a

      respectului față de Dumnezeu.

1.3 Aplicarea corectă a termenilor religioşi învăţaţi în diverse situații.

Dumnezeu a creat întreaga lumeDumnezeu ajută pe cei care Îi sunt credincioși

Dumnezeu vrea să fie prietenul tău!

Dumnezeu ește credincios și drept!

Biblia –  Cartea Cărților

Sfânta Scriptură – Cuvîntul lui Dumnezeu

Dumnezeu ne-a dat Legea

Un mesaj special pentru Iosif și Maria

Vestea bună: Domnul Isus  s-a născut!

Magii și păstorii la ieslea Pruncului Isus

Moartea şi învierea. Iubire şi iertare

Isus va reveni!

Biserica: mergem la Casa Domnului

 

–          Utilizarea flanelografului în conformitate cu conținuturile abordate.

–          Vizionarea fragmetelor din filmele în desen animat ”Cartea Cărților”.

–          Interpretarea de cântece creștine pentru copii, conform tematicii.

–          Discuții dirijate în vederea faptului că Dumnezeu a creat lumea, puterea lui Dumnezeu, prietenia cu Dumnezeu.

–          Memorarea de versete biblice în concordanță cu subcompetențele trasate.

–          Descoperirea credincioșiei și dreptății lui Dumnezeu, în baza anumitor ilustrații biblice sau cotidiene.

 

2. Formarea virtuţiilor creştine şi consolidarea  deprinderilor de comportament moral-religios.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

2.1  Perceperea unor virtuți moral – cristice de bază prin intermediul personajelor din Biblie.2.2  Explicarea în diferite contexte a semnificației iubirii aproapelui din punct de vedere creștin.2.3  Recunoașterea modelelor de comportament creștin în viața cotidiană. Copilăria lui Isus. Isus la TempluDomnul Isus iubeşte copiiiIsus Hristos, Învăţătorul, și cei 12 uceniciCum să ne rugăm?Două rugăciuni: vameșul și păcătosul

Ana și Daniel – oameni ai rugăciunii

Cum ne închinăm în biserică

 

–          Utilizarea studiului de caz în baza conținuturilor abordate, prin evidențierea virtuților creștine.

–          Utilizarea dialogului dramatizat, a jocului pe rol și a jocului didactic.

–          Elaborarea unor reguli referitoare la comportamentul unui creștin adevărat.

–          Observarea necesității și a importanței rugăciunii în viața oamenilor din Biblie și în viața familiei.

–          Participarea la serviciile de închinare în cadrul bisericii.

 

3. Aplicarea învăţăturii de credinţă în viaţa personală şi a comunităţii.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

3.1 Demonstrarea respectului față de Biblie și învățăturile ei.3.2 Participarea la activități comune cu elevii de alte convingeri religioase.3.3 Observarea faptului că Dumnezeu iubește și astăzi pe cei credincioși Lui, în diversitatea lor.  Oamenii lui Dumnezeu și Cuvântul LuiCel mai bun dar pentru IsusDomnul Isus se roagă pentru uceniciVorbește altora despre Isus!Învață să porți de grijă altora

Fiecare om este important

Fii mulțumitor!

Împarte ceea ce ai cu alții!

–          Realizarea de acțiuni de caritate ce demonstrează iubirea față de aproapele nostru.

 

–          Participarea în cadrul activităților extracurriculare la nivel de școală prin valorificarea adevărurilor biblice însușite.

 

–          Audierea istorioarelor și a altor învățături din experiența oamenilor lui Dumnezeu.

 

 

CLASA a  II–a

 

1. Cunoaşterea şi iubirea lui Dumnezeu şi a Bisericii Sale pe baza Sfintei Scripturi.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

1.1 Recunoașterea învățăturilor biblice prin povestirile ei fundamentale.1.2 Utilizarea corectă a termenilor religioşi.1.3 Manifestarea interesului pentru lectura unor texte cu subiect religios.1.4 Identificarea lui Isus Hristos ca Mîntuitor al lumii şi Om adevărat. Biblia, Cuvîntul lui Dumnezeu Scriitorii Bibliei L-au cunoscut pe Dumnezeu.Scriitorii Bibliei au fost inspirați.Scriitorii Bibliei comunică mesajul lui Dumnezeu.

Înmulțirea pâinilor și a peștilor

Potolirea furtunii

Vindecarea celor 10  leproși

Învierea fiicei lui Iair

Vindecarea  slăbănogului

Ce este rugăciunea?

Rugăciunea de laudă şi mulţumire

Rugăciunea de cerere

–          Descoperirea părților componente ale Bibliei, numărul de cărți și scriitorii Bibliei.

–          Analiza conținutului informațional propus în format ppt.

–          Vizionarea secvențelor din filmul creștin „Istoria lui Isus povestită copiilor”.

–          Înscenarea unor fragmente din istorioarele biblice învățate.

–          Audierea istorioarei „Valoarea Bibliei”

–          Rugăciunea pentru masă, de mulțumire, de mijlocire, etc.

2. Formarea virtuţilor creştine şi consolidarea  deprinderilor de comportament moral-religios.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

2.1 Recunoașterea virtuților de bază prin intermediul personajelor din Vechiul Testament.2.2 Elaborarea unui model de comportament creștin.2.3 Valorizarea semnificaţiei iubirii aproapelui din punct de vedere creştin.2.4 Identificarea importanței rugăciunii în viața copiilor lui Dumnezeu.  Noe – un om ascultător de DumnezeuAvraam cel credincios –prietenul lui DumnezeuIosif și frații luiIosif rămâne credincios lui DumnezeuPlanul lui Dumnezeu pentru Moise

Chemarea lui Moise

Samuel  – copilul care a auzit glasul Domnului

David  – un om după inima lui Dumnezeu

Estera – o evreică  împărăteasă

Daniel în groapa cu lei

–          Observarea și comentarea unor imagini cu conținut religios.

 

–          Simularea situațiilor cu caracter biblic prin utilizarea flanelografului.

 

–          Studiul de caz realizat în baza vieții personalităților biblice.

–          Colectarea informației în agenda multiplă despre personajele studiate.

–          Interpretarea de cântece creștine studiate, conform conținutului abordat.

–          Lucrul cu Sfânta Scriptură în cadrul orelor.

 

 

 

3. Aplicarea învăţăturii de credinţă în viaţa personală şi a comunităţii.

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

3.1 Identificarea regulilor de comportament creștin necesare în școală și societate.3.2 Respectarea datoriilor unui creştin faţă de Dumnezeu şi faţă de semeni.3.3 Demonstrarea toleranței și iubirii creștine pentru toți colegii care aparțin altor confesiuni. Biblia te face un om fericitRespectă-i pe alții!Fii plăcut lui Dumnezeu!Fă binele!Ascultarea de Dumnezeu.

–          Autoevaluarea comportamentului propriu în mediul familiei, la școală și în societate.

–          Lucrul cu Biblia în cadrul orelor.

–          Participarea la activități comune cu colegii de clasă.

CLASA a III–a

1. Cunoaşterea şi iubirea lui Dumnezeu şi a Bisericii Sale pe baza Sfintei Scripturi.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

1.1  Identificarea lui Isus Hristos ca Mântuitor al lumii şi Om adevărat.1.2 Perceperea mesajului Evangheliilor prin povestirile lor fundamentale.1.3 Recunoașterea rolului Domnului Isus în viața Bisericii.1.4 Utilizarea în diverse contexte a termenilor religioși învățați.  Isus – Mesia și MântuitorulBotezul Domnului Isus șiispitirea Lui în pustieIntrarea triumfală a lui Isus în IerusalimPatimile și suferința Domnului Isus Hristos

Înviera și înălțarea Domnului Isus Hristos

Ioan Botezătorul  – trimisul lui Dumnezeu

 

 

–          Discuția dirijată în vederea identificării Domnului Isus ca cea mai importantă personalitate biblică.

–          Lecturarea textului biblic cu evidenţiere momentelor de cauză – efect.

–          Vizionarea secvențială a filmului „Istoria lui Isus povestită copiilor”.

–          Cercetarea Sfintelor Scripturi în scopul descoperirii dragostei lui Dumnezeu pentru omenire.

–          Realizarea brainstorming-ului, Dezbateri colective, activităţi de stimulare a atitudinii proprii vizavi de unele situaţii descrise în biblie corelate autenticităţii .

–          Simularea situaţiilor cu caracter biblic prin flanelograf.

 

2. Formarea virtuţilor creştine şi consolidarea  deprinderilor de comportament moral-religios.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

2.1 Identificarea  principalelor virutuți ale unui bun creștin în societatea contemporană.2.2 Demonstrarea iubirii față de semeni din punct de vedere creştin.2.3 Recunoașterea virtuților creștine prin intermediul personajelor din Vechiul Testament și Noul Testament.  Predica de pe muntePilda robului nemilostivPilda samariteanului milos – făcători de fapte buneOrbul BartimeuLacrimile lui Isus-Învierea lui Lazăr dintre cei morți

Prima familie

Isaac – o căsătorie binecuvântată

Iacov și Esau – doi fii, două popoare

Ieremia – chemat de Dumnezeu

Ghedeon și Samson – judecători în Israel

Saul – primul împărat

David și Solomon – doi împărați, două destine

Petru și sutașul  Corneliu

Pavel – apostol al neamurilor

 

–          Analiza conţinutului informativ propus în format ppt.-          Simularea situaţiilor cu caracter biblic prin flanelograf.-          Activități de elaborare a  tabelelor nevoilor de rugăciune personală.-          Participarea în proiecte ce implică acte de caritate faţă de persoanele în nevoie.-          Dramatizarea evenimentelor istorice reflectate în Biblie.

– Vizionarea secvențială a filmului „Geneza, partea I și II”.

– Organizarea cercetării prin „Diagrama Venn” pentru evidenţierea asemănărilor şi deosebirilor unor personalităţi biblice.

– Descoperirea evenimentelor şi a faptelor  necesare în viaţa unui om credincios în raport cu viaţa unor personaje biblice.

3. Aplicarea învăţăturii de credinţă în viaţa personală şi a comunităţii.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

3.1 Respectarea datoriilor unui creştin faţă de Dumnezeu şi faţă de semeni.3.2 Analiza relațiilor dintre creștini și alți membri ai  societății de astăzi.3.3 Aplicarea învățăturilor biblice în relațiile cotidiene.  Copiii lui DumnezeuCreştin şi credinciosCreştinii studiază BibliaCreştinii postesc şi se roagă lui DumnezeuCreştinii îşi iubesc aproapele

Creştinii slujesc

Creştinii merg la biserică

Bucuria de a vesti mântuirea

–          Proiect de cercetare paralelă a evenimentelor din trecut şi a celor de viitor.

–          Scrierea unor texte artistice care să reflecte implementarea actuală a învăţăturilor lui Isus

–          Descrierea comportamentului unui bun creştin

–          Discutarea textelor biblice despre importanța respectării po­­run­cilor dumnezeiești

–          Discuția dirijată  despre importanța  respectării poruncilor dumnezeieşti în viaţa personală și socială.

–          Întocmirea hărților conceptuale conform tematicii.

CLASA a IV–a

1. Cunoaşterea şi iubirea lui Dumnezeu şi a Bisericii Sale pe baza Sfintei Scripturi.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

1.1 Utilizarea adecvată a termenilor religioşi învăţaţi în diferite contexte.1.2 Identificarea rolului Domnului Isus în viața Bisericii.1.3 Cunoașterea învățăturilor  din Biblie prin povestirile ei fundamentale.1.5 Recunoașterea Domnului Isus Hristos ca Mântuitor al lumii.  Vestirea nașterii lui Ioan Botezătorul și a Domnului IsusMagii și fuga din EgiptFamilia lui Isus și vizita la TempluBotezul  și ispitirea lui IsusPrimele minuni ale lui Isus

Ucenicii lui Isus

Făgăduința împlinită – moartea și învierea

Isus Hristos – Mântuitorul lumii

Biserica primară – o biserică în așteptare

 

–          Vizionarea secvenţială a filmului „Viaţa lui Isus”.

–          Realizarea liniei timpului care va include activitatea lui Isus de la naştere pînă la împlinirea voii lui  Dumnezeu pe pământ.

–          Descoperirea  ideilor centrale despre mântuire prin analiza versetelor biblice propuse spre cercetare.

– Analiza relației Domnului Isus cu unele personaje biblice prin tehnici de argumentare.

–          Realizarea hărţii conceptuale pentru activitatea personajelor biblice studiate în vederea evidenţierii modalităţilor de formare şi creştere a Bisericii.

–          Utilizarea tehnicilor cu caracter creativ – dezvoltativ, în scopul determinării lucrurilor plăcute, întrebărilor apărute şi mesajului înţeles sau învăţat.

 

 

2.  Formarea virtuţiilor creştine şi consolidarea  deprinderilor de comportament moral-religios.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

2.1 Identificarea faptelor, a deciziilor personajelor biblice studiate, stabilind consecințele acțiunilor lor.2.2 Recunoașterea principalelor virtuți în viața oamenilor și în evenimentele mari reflectate în Biblie.2.3 Elaborarea de texte scurte cu conţinut moral-religios, oral şi scris.2.4 Descrierea principalelor virtuți creștine în baza Decalogului.  Cain şi Abel – caractere contraversateIacov şi Esau– caractere contraversateIsaac și Ismael – caractere contraversateIeremia și Daniel, doi martori ai lui DumnezeuIlie și Elisei – prorocii lui Dumnezeu

Iov- un martor înaintea universului

Ezechia și experiența vindecării

Maria –mama Domnului Isus

Ştefan – cel dintâi martir

Filip și famenul etiopean

Convertirea lui Saul

Petru vorbește despre Isus

Pavel și Sila în temniță

 

–          Determina asemănările şi deosebirile personajelor biblice propuse spre studiere prin diverse tehnici de comparare și analiză.

–          Deducerea argumentelor multiple reieșite din verstele memorate şi reflecţiile asupra lor, prin utilizarea diverselor tehnici.

–          Studierea vieţii unor personaje biblice în scopul descoperirii virtuţilor şi a unui comportament moral-religios adecvat.

–          Dramatizarea mesajului biblic studiat cu schimbarea argumentată a unor  pasaje biblice.

–          Activiăţi de stabilire a cauzelor şi a efectelor în contextul istorioarelor biblice studiate.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Aplicarea învăţăturii de credinţă în viaţa personală şi a comunităţii.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

3.1 Recunoașterea îndatoririlor unui creştin faţă de Dumnezeu şi faţă de semeni.3.2 Participarea la activități comune cu semenii indiferent de convingerile religioase.3.3 Manifestarea interesului pentru  lectura unor texte cu subiect religios.  Isus – exemplu nostruIsus şi copilaşiiIsus şi SamariteancaIsus şi ZacheuIsus și Nicodim

Planul lui Dumnezeu pentru omenire

 

–          Realizarea unor proiecte de grup în vederea aplicării în viaţa cotidiană a virtuţilor creştine acumulate.

–          Participarea la activităţi extracurriculare în cadrul instituţiei şi în afara ei, cu scop de evanghelizare.

–          Exprimarea dorinţelor şi a nevoilor sufleteşti, oral sau în scris.

–          Reprezentarea planului lui Dumnezeu pentru omenire prin linia timpului.

CLASA a V–a

 

1. Cunoaşterea şi iubirea lui Dumnezeu şi a Bisericii Sale pe baza Sfintei Scripturi.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

1.1 Identificarea căilor prin care Îl putem cunoaște pe Dumnezeu.1.2 Definirea diferitor calități ale lui Isus: Învățător, Medic, Prieten, Salvator, Slujitor, Împărat al Împărăției Sale Spirituale.1.3 Evidențierea valorii martirului pentru întărirea și creșterea Bisericii.1.4 Utilizarea corectă în diferite contexte a termenilor religioşi învăţați. Dumnezeu, începutul oricărui lucruBiblia sau Sfânta Scriptură – Cartea inspirată a lui Dumnezeu

 

Creaţia – un act al iubirii

Înălțare și cădere

Naşterea  și copilăria Domnului Isus

Lucrarea lui Isus prin minuni

Isus vestește Moartea şi Învierea Sa

Evenimentele prevestitoare în Săptămâna Patimilor

Ultima Cină. Sfaturi și învățături

Răstignirea și moartea lui Isus.

Învierea și Înălțarea lui Isus Hristos

Biserica și începuturile ei

Persecuţiile creștinilor

 

–          Discuție asupra  conţinutului informativ propus în format ppt.-          Lecturarea unor texte biblice.

–          Vizionarea și discuția în baza filmului „Istoria lui Dumnezeu”.

–          Vizionarea  și analiza asupra secvențelor din filmul „Cartea Cărților”.

–          Lecturarea textelor biblice din Vechiul Testament, pentru observarea momentelor profetice despre Isus Hristos.

–          Cercetarea surselor istorice documentare care sunt reflectate în mesajul biblic.

–      Vizionarea secvențelor din filmul „Viaţa lui Isus”.

–      Discuție asupra conținutului informativ propus în format ppt.

–     Dramatizarea evenimentelor istorice reflectate în Biblie.

–          Realizarea hărţii conceptuale ce va cuprinde activitatea persoanelor prin care s-a format Biserica primară.

–          Colectarea informaţiei despre promisiunile Domnului Isus, prin utilizarea diverselor forme și tehnici de cercetare.

 

2. Formarea virtuţiilor creştine şi consolidarea  deprinderilor de comportament moral-religios.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

2.1 Recunoaşterea importanţei modelelor spirituale din Sfînta Scriptură şi Istoria Bisericii Creştine în formarea caracterului moral-religios.2.2 Integrarea în comportamentul propriu a învăţăturilor desprinse din textele cu conținut religios.2.3 Identificarea atitudinilor necesare tânărului creștin în viața cotidiană. Atributele lui DumnezeuMorala celor 10 porunci (decalogul)Iertare și răscumpărareAdam și urmașii săiNoe și corabia – șansa de salvare pentru oameni

Iov, un martor înaintea universului

Avraam, un om al credinței

Salvarea lui Lot

Isaac – fiul promis.

 

–          Exerciții de diferențiere a faptelor bune de cele rele.

–          Proiecte de lucru în echipă la ajutorarea oamenilor social-vulnerabili din localitate.

–          Discuţii asupra modului de manifestare a iubirii de oameni și a bunătăţii.

–          Vizionarea secvențială a filmului „Moise”.

–          Reflectarea ghidată asupra textului biblic propus cu scopul evidenţierii adevăratelor virtuţi creştine.

–          Dramatizarea unor evenimente istorice reflectate în Biblie.

–          Prezentarea PPT.

 

 

 

 

3. Aplicarea învăţăturii de credinţă în viaţa personală şi a comunităţii.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

3.1Aplicarea învățăturii creștine în relațiile cu semenii.3.2 Organizarea  și desfășurarea diverselor activități comune cu elevii de alte convingeri religioase.3.3 Asumarea toleranţei şi acceptarea faptului că şi alte comunităţi religioase sunt purtători de valori.  Dragoste. Iubește-L pe Domnul Dumnezeul tău.Slujire. Poartă de grijă la fel ca Domnul Isus.Darul văduvei – un model de dărnicie și sacrificiu.Raportarea lui Isus la păcătoșiAtitudini care ne separă de ceilalți – bârfa, invidia, gelozia.

Atitudini care ne separă de ceilalți – materialismul, lăcomia, mândria.

Interrelația Dumnezeu – Om

 

–          Realizarea unor studii de caz pe baza unor texte care reflectă realitatea contemporană.

–          Reflectarea consecinţelor vieţii fără de Dumnezeu prin diverse tehnici.

–          Dramatizarea unui proces judiciar cu sentinţe extrase din versete biblice spuse de Dumnezeu.

–          Expunerea opiniilor personale prin diverse tehnici

–          Completarea „Agendei cu notițe paralele” cu scopul observaţiei diferitor finaluri de vieţi.

–          Elaborarea unui plan de idei pentru a trăi în conformitate cu învăţătura biblică corectă şi care nu va fi în detrimentul societăţii.

–          Elaborarea unor proiecte de acţiuni, măsuri, activităţi pentru comunitate.

 

–          Realizarea unor observaţii, studii de caz, micro-anchete, sondaje de opinie pe teme privind aspecte concrete din viaţa religioasă a unei comunităţi sau a adolescenţilor.

 

 

 

CLASA a VI–a

1. Cunoaşterea şi iubirea lui Dumnezeu şi a Bisericii Sale pe baza Sfintei Scripturi.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

1.1  Recunoașterea Bibliei prin studierea personalităților de vază și a evenimentelor relatate în Sfânta Scriptură.1.2 Analiza relației dintre om și Dumnezau în diferite perioade din istoria poporului ales.1.3 Redactarea unui rezumat  în baza ideilor principale a unui text cu conținut religios.  Unicitatea lui Dumnezeu  (Învăţătura despre Sfânta Treime)Persoana şi lucrarea lui Isus HristosPersoana şi lucrarea Duhului Sfînt

 

Formarea poporului Evreu

Ieşirea din Egipt

Drumul prin pustie

Perioada judecătorilor

Perioada regatului unit

Perioada regatului dezbinat

Perioada robiilor

Restaurarea

 

 

–          Discuție asupra  conţinutului informativ propus în format ppt.-          Extragerea învăţăturilor importante în baza lecturării unor texte biblice.

–          Vizionarea și discuția asupra filmulețului „Istoria lui Dumnezeu”.

–          Organizarea unui dialog dramatizat după imagini iconografice ce reprezintă Pogorârea Sfîntului Duh.

–          Vizionarea  și reflecţia asupra secvențelor din filmulețul „Cartea Cărților”.

–          Cercetarea surselor istorice documentare.

–      Dialogarea cu oaspeţi speciali, car demonstrează prin traiul lor că au dragoste faţă de Dumnezeu.

2. Formarea virtuţilor creştine şi consolidarea  deprinderilor de comportament moral-religios.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

2.1  Respectarea poruncilor  lui Dumnezeu în raport cu propria persoană și în relațiile cu cei din jur.2.2  Demonstrarea unor comportamente și atitudini moral – spirituale în bază exemplului personajelor biblice.2.3  Recunoașterea principalelor virtuți din viața personajelor biblice.2.4  Respectarea normelor etice contemporane în raport cu învățăturile biblice studiate. Smerenia – o virtute a oamenilor puternici.Blândeţea – o roadă a Duhului Sfânt.Stăpânirea de sine – o calitate a copiilor lui Dumnezeu.Evlavia – o mare cunună.Robia babiloniană – consecința neascultării

Daniel – un rob conducător în două imperii

Ezra și Neemia – restauratorii

Estera – puterea rugăciunii.

Iona și Ioel – solii lui Dumnezeu.

Pavel –  un geniu cu condei, un om energic în slujire.

Ioan  – un ucenic motivat de dragoste.

Timotei – un lider neobișnuit

Barnaba –  o persoană care îi ridică pe oameni.

 

–          Colectarea informaţiei în agenda multiplă despre personajele studiate.

–          Organizarea piramidei personalităților studiate în scopul identificării virtuţilor creştine din activitatea lor.

–      Dramatizarea evenimentelor istorice reflectate în Biblie.

–          Lecturarea textelor biblice care reflectă în  activitatea personajelor studiate un comportament moral-religios.

–          Cercetarea situaţiilor de problemă din viaţa unor persoane întîlnite în Biblie în vederea soluţionării lor în conformitate cu voia lui Dumnezeu.

 

–          Analiza asemănărilor şi a deosebirilor (între diferite aspecte ale vieţii religioase, între religii, între textele religioase şi cele laice pe teme comune etc.);

 

 

  1. 3.      Aplicarea învăţăturii de credinţă în viaţa personală şi a comunităţii.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

3.1 Respectarea învățăturilor biblice  în societatea modernă.3.2 Aplicarea regulilor de comportament moral-religios în prevenirea şi combaterea viciilor/păcatelor.3.3 Organizarea  și desfășurarea diverselor activități comune cu elevii de alte convingeri religioase.3.4 Asumarea toleranţei şi acceptarea faptului că şi alte comunităţi religioase sînt purtători de valori.  Veghează asupra atitudinilor tale.Veghează asupra reacţiilor tale.Relația ta cu părinţii, fraţii şi surorile, prietenii.Relația ta cu Autorităţile, Oamenii în vârstă.  –          Utilizarea de glosare, liste de cuvinte pentru explicarea sensului unor termeni din religie.-      Discuție asupra conținutului informativ propus în format ppt.

–          Diagrama  „Venn”  în scopul observării asemănărilor şi deosebirilor unor persoane contemporane extrase din contextele ce reflectă realitatea.

–      Explicarea semnificaţiei familiei creştine.

–          Dezbateri privitor la conceptul actual despre familie şi familia în viziunea lui Dumnezeu.

–      Dialogare dirijată ce implică rolul omului pe pămînt.

–          Realizarea unor observaţii, studii de caz, micro-anchete, sondaje de opinie pe teme privind aspecte concrete din viaţa religioasă a unei comunităţi sau a adolescenţilor.

 

CLASA a VII–a

1. Cunoaşterea şi iubirea lui Dumnezeu şi a Bisericii Sale pe baza Sfintei Scripturi.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

1.1  Recunoașterea Domnului Isus Hristos ca Fiu de Dumnezeu, Mântuitor al lumii şi Om adevărat.1.2  Analiza modului în care Dumnezeu a creat și a subordonat lumea.1.3  Utilizarea adecvată a termenilor religioşi învăţaţi în textele proprii.1.4  Argumentarea semnificației morții și învierii Domnului Isus pentru mântuirea omului.  Îngerii – creaturile lui DumnezeuOmul creat după chipul și asemănarea lui DumnezeuOriginea răului și căderea în păcatContextul istoric, social, religios în perioada nașterii lui IsusNașterea și copilăria lui Isus.

Răstignirea, moartea și învierea lui Isus

Înălţarea Domnului Isus

Ziua Cincizecimii – pogorârea Duhului Sfânt

Biserica și începuturile ei

Răspândirea Evangheliei la neamuri

Călătorii misionare

 

– Studierea şi însuşirea învăţămintelor din Sfînta Scriptură.

– Vizionarea secvențială a filmului „Istoria lui Dumnezeu”.

– Problematizarea în viaţa actuală în vederea evitării păcatului.

–          Vizionarea secvențială a filmului „Podul”.

–      Studiul de caz pentru evidenţierea faptului că jertfirea de sine pentru aproapele înseamnă dragoste ce vine din Dumnezeu.

–     Vizionarea secvențelor din filmul „Viaţa lui Isus”.

–          Debrifarea surselor ştiinţifico –teologice cu privire la însuşirea terminologiei de  – trinitate, întrupare, profeţie.

–          Dialogul, dezbaterea privind importanţa şi rolul diferitelor elemente (de dogmatică, de morală creştină, de istorie a religiilor);

 

2. Formarea virtuţiilor creştine şi consolidarea  deprinderilor de comportament moral-religios.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

2.1 Reprezentarea modelelor spirituale în baza învățăturilor din Sfînta Scriptură.2.2 Demonstrarea deprinderilor de aplicare disciplinelor spirituale în viața personală.2.3 Aplicarea în viață a virtuților creștine în baza modelelor biblice.  Două femei, două destine – Debora și Iael.Pericolul compromisului – familia lui Eli.Iosua –  biruind prin credințăSolomon – un împărat al înțelepciunii.Isaia – evanghelistul Vechiului Testament.

Ezechel – profetul restaurării.

 

Lucrarea lui Isus prin minuni.

Lucrarea mântuirii prezentată prin parabole

 

– Proiect de cercetare paralelă a evenimentelor din trecut şi a celor de viitor.- Scrierea unor texte artistice care să reflecte implementarea actuală a învăţăturilor lui Isus.- Discutarea textelor biblice despre importanța respectării po­­run­cilor dumnezeiești.- Reflecţii asupra importanței  respectării poruncilor dumnezeieşti în viaţa personală și socială.– Elaborarea axei cronologice de desfăşurare a evenimentelor istorice de-a lungul dezvoltării creştinismului.

 

 

3. Aplicarea învăţăturii de credinţă în viaţa personală şi a comunităţii.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

3.1  Respectării îndatoriilor creştine în familie, biserică, şcoală și societate.3.2  Manifestarea prin fapte a iubirii aproapelui din punct de vedere creştin.3.3  Aplicarea regulilor de comportament moral-religios în prevenirea şi combaterea viciilor/păcatelor.  Mântuirea. Relația omului cu Hristos – nașterea din nou și sfințirea.

 

Rugăciunea – respirația sufletului.

Postul plăcut lui Dumnezeu.

Studiul Bibliei – o părtășie autentică.

Metodele lui Isus de a trata păcatul și păcătoșii

Cine sunt eu? Imaginea de sine.

Presiunea anturajului şi respectul de sine

 

Creștinul în contextul lumii contemporane.

Predica de pe Muntele Fericirilor

 

– Colectarea informaţiei în agenda multiplă despre promisiunile Domnului Isus.

– Lecturarea textului biblic prin tehnica „! ? .”

– Autoevaluarea comportamentului propriu în mediul familial, social şi cel natural.

– Participarea în proiecte ce implică acte de caritate faţă de persoanele în nevoie.

–          Descrierea comportamentului unui bun creştin.

–          Exprimarea dorinţelor personale în raport cu voia lui Dumnezeu şi implementarea lor în activitatea zilnică.

 

–          Analiza asemănărilor şi a deosebirilor (între diferite aspecte ale vieţii religioase, între religii, între textele religioase şi cele laice pe teme comune etc.);

 

 

CLASA a VIII–a

1. Cunoaşterea şi iubirea lui Dumnezeu şi a Bisericii Sale pe baza Sfintei Scripturi.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

1.1 Argumentarea rolului Bisericii în Sfânta Scriptură.1.2 Redactarea unui rezumat în baza ideilor principale ale unui text religios, prin utilizarea vocabularului specific.1.3 Definirea Bibliei ca principala sursă a cunoașterii despre Dumnezeu și om. Biserica: Definire. Metaforele Bisericii (mireasă, trup)Introducere în tematica și structura Bibliei.Duhul Sfânt – Mângâietorul.Isus Hristos – Fiul lui Dumnezeu.Actele de cult ale Bisericii. Binecuvântarea copiilor,  Botezul, Cina.

Trupul – un templu a lui Dumnezeu.

Lucrurile viitoare: a doua venire a Domnului Isus.

Judecată și răsplătire.

Noul Ierusalim

Biblia – mesajul profetic – de la creație la judecată și răsplătire

Perioada de început

Perioada medievală

Apariţia mişcării evanghelice în ţara noastră

Biserica, o familie a credinței.

 

–          Dezbateri privitor la rolul bisericii în lume.-          Analiza comparativă a bisericii primare şi a celei actuale.-          Studierea conţinutului                  informativ propus în  format ppt.

–          Elaborarea unui plan de schimbare personală.

–          Utilizarea de glosare, liste de cuvinte pentru explicarea sensului unor termeni din religie.

–          Vizionarea secvențială a filmului „Apocalipsa lui Ioan”.

–          Cercetarea surselor istorice.

–          Analiza conținutului informativ propus în format ppt.

–          Analiza asemănărilor şi a deosebirilor (între diferite aspecte ale vieţii religioase, între religii, între textele religioase şi cele laice pe teme comune etc.);

 

2. Formarea virtuţiilor creştine şi consolidarea  deprinderilor de comportament moral-religios.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

2.1  Integrarea în comportamentul propriu a învăţăturilor desprinse din morala creştină şi viaţa sfinţilor.2.2  Respectarea Legii și ordinii lui Dumnezeu.2.3   Analiza virtuților demonstrate prin exemplul  vieții personajjelor biblice.  Biblia – mesaj divin pentru minte și inimă. (Cărţile poetice,Profeţii mari, Profeţii mici).Biblia – cartea – istoria poporului lui Dumnezeu.Viețile patriarhilor – Noe, Avraam, Isac și Iacov.Iosif – un om al providenței.

Moise – primul conducător al poporului lui Dumnezeu.

Judecătorii – îndeplinind dreptatea divină.

Primii împărați ai lui Israel.

.

 

–    Prezentarea informaţiei despre actele de cult  ale Bisericii.

–          Demonstrarea înţelegerii textului prin interogare şi autoevaluare.

–      Exerciţii de identificare a modalităţilor prin care Dumnezeu Se descoperă oamenilor.

–      Debrifarea, studierea, definirea noţiunii de „păcat” „valori”, „har”, „lege”.

–          Realizarea unor proiecte de grup în cadrul şcolii şi în afara ei prin care vor putea demonstra adevărate virtuţi creştine.

 

  1. 3.      Aplicarea învăţăturii de credinţă în viaţa personală şi a comunităţii.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

3.1  Analiza învățăturilor biblice raportate la relaționarea cu cei de alte credințe.3.2  Demonstrarea actelor de toleranță și respect pentru  semeni.3.3   Asumarea responsabilității pentru alegerile personale și consecințele ei. Consumul de alcool, fumatulMuzica rock, ocultismulInfluența filmelor, TV, a internetului și a calculatorului în dezvoltarea personalității elevului.Cum să faci faţă presiunii anturajuluiIertare și acceptare

Semnificații și consecințe ale alegerii omului.

Hristos şi Legea. Relaţia Lege  – Har

 

–      Extragerea concluziilor, generalizărilor învăţămintelor.-      Compararea şi selectarea modalităţilor de soluţionare paşnică a conflictelor.

–          Lecturarea și explicarea pildelor evanghelice.

–          Exprimarea prin eseu a recunoştinţei şi mulţumirii Domnului Hristos pentru Jertfa Sa mântuitoare.

 

–          Dialogul, dezbaterea privind importanţa şi rolul diferitelor elemente (de dogmatică, de morală creştină, de istorie a religiilor);

–          Realizarea unor observaţii, studii de caz, micro-anchete, sondaje de opinie pe teme privind aspecte concrete din viaţa religioasă a unei comunităţi sau a adolescenţilor.

 

CLASA a IX–a

1. Cunoaşterea şi iubirea lui Dumnezeu şi a Bisericii Sale pe baza Sfintei Scripturi.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

1.1 Definirea principalelor învățături biblice.1.2 Analiza semnificației actuale ale unor termeni utilizați în Sfânta Scriptură.1.4 Identificarea temei centrale a Bibliei: Planul de Mântuire. Biblia – Cuvântul lui DumnezeuDumnezeu Tatăl, Fiul și Duhul SfântBotezul și Cina DomnuluiCreațiune și științăDarurile și slujbele spirituale

Comunicarea cu părinţii

Pocăința și Naşterea din nou – transformări hristocentrice

Planul mântuirii – Relaţia omului cu Dumnezeu

Biserica – Trupul lui Hristos

A doua venire a lui Isus

Starea finală a celor drepţi

Starea finală a celor răi

–          Analiza conţinutului informativ propus în format ppt.-          Lecturarea unor texte biblice în vederea evidenţierii dragostei lui Dumnezeu pentru Biserica Sa.-          Debrifarea surselor ştiinţifico –teologice cu privire la însuşirea terminologiei de  – trinitate, întrupare, profeţie.-          Vizionarea filmului artistic „Viaţa lui Isus”.-          Determinarea evenimentelor care urmează a fi împlinite în baza filmului „Apocalipsa lui Ioan”.

–          Dialogul, dezbaterea privind importanţa şi rolul diferitelor elemente (de dogmatică, de morală creştină, de istorie a religiilor);

 

2. Formarea virtuţiilor creştine şi consolidarea  deprinderilor de comportament moral-religios.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

2.1 Sintetizarea principalelor învățături biblice referitoare la virtuțile creștine.2.2 Argumentarea necesității unui sistem de valori în viața fiecărui om.2.3 Formularea unui punct de vedere propriu referitor la rolul și responsabilitatea respectării valorilor creștine în viața personală. Activităţile sociale ale creştinilorVirtuţi creştine: Dragostea creştinăConştiinţa curatăLimbajul – îmblînzirea limbiiAdevărul -Minciuna

Sincer cu tine  -Copiatul

Blândețea – Mânia

Loialitatea – Înșelătoria

 

–          Cercetarea surselor istorice, compararea lor cu proverbele lui Solomon.-          Analiza comparativă a bisericii primare şi a celei actuale.-          Utilizarea de glosare, liste de cuvinte pentru explicarea sensului unor termeni din religie.-          Proiect de cercetare paralelă a evenimentelor din trecut şi a celor de viitor.

–          Scrierea unor texte artistice care să reflecte implementarea actuală a învăţăturilor lui Isus.

–          Descrierea comportamentului unui bun creştin.

–          Discutarea textelor biblice despre importanța respectării po­­run­cilor dumnezeiești.

–          Discuția dirijată  despre importanța  respectării poruncilor dumnezeieşti în viaţa personală și socială.

–          Dezbateri privitor la conceptul actual despre modul de viață

–          Problematizarea.

–          Studiul de caz.

–          Analiza asemănărilor şi a deosebirilor (între diferite aspecte ale vieţii religioase, între religii, între textele religioase şi cele laice pe teme comune etc.);

 

 

3. Aplicarea învăţăturii de credinţă în viaţa personală şi a comunităţii.

 

Subcompetenţe

Conţinuturi

Activităţi de învăţare

şi evaluare

(recomandate)

3.1 Argumentarea  importanței relațiilor constructive cu cei de alte convingeri religioase.3.2 Elaborarea judecăților de valoare privind normele etice creștine în raport cu alte modele de comportament.3.3 Identificarea modalităților de integrare socială în baza principiilor biblice. Integrarea în Biserica localăRugăciunea și Închinarea după voia lui DumnezeuMentalitatea imaginilor contra revelaţiei cuvântuluiTransformarea conştiinţei în faţa ecranuluiComunicarea care blochează compasiunea

Comportament creștin – clădind pentru veșnicie.

Dragoste, prietenie, căsătorie.

 

Responsabilitatea creștinului față de bunurile materiale și spirituale.

–          Formarea setului de valori conform rubricilor tehnicii  BANCA INFORMATIVĂ.

–          Elaborarea portofoliului.

–          Stabilirea unor modalităţi de rezolvare a conflictelor apărute în cadrul comunităţii utilizînd învăţăturile dobîndite în Biblie.

–          Discuția dirijată  despre importanța  respectării poruncilor dumnezeieşti în viaţa personală și socială.

–          Dezbaterea privitor la conceptul actual despre modul de viață şi cel cerut de Dumnezeu.

 

–          Realizarea unor observaţii, studii de caz, micro-anchete, sondaje de opinie pe teme privind aspecte concrete din viaţa religioasă a unei comunităţi sau a adolescenţilor.

–          Analiza unor modele de acţiune privind implicarea în rezolvarea unor probleme concrete din viaţa adolescenţilor sau din viaţa comunităţii.

 

  1. 5.      Sugestii metodologice

 

Conţinuturile din curriculum de Religie pentru clasele I – IX sunt organizate pe diferite domenii tematice, care prezintă aspecte din principiile biblice referitoare la Dumnezeu, om, biserică, mântuirea omului şi morală creştină.

Prezentul curriculum este conceput într-o manieră flexibilă, care presupune regândirea rolurilor celor doi parteneri educaţionali – profesorul şi elevul. Astfel, el permite profesorului libertatea de opţiune în abordarea demersului didactic prin alegerea succesiunii capitolelor sau a temelor (care nu presupun o ordine obligatorie), în funcţie de caracteristicile clasei sau de evenimentele religioase, cu condiţia respectării logicii interne a domeniului şi a parcurgerii integrale a materiei prevăzute. De asemenea, profesorul are libertatea de a alege metode, activităţi şi stiluri variate, adecvate particularităţilor elevilor şi ale clasei, precum şi în concordanţă cu competenţele precizate pentru fiecare nivel.

În predarea DISCIPLINEI  RELIGIA  PENTRU PREDAREA CREŞTINISMULUI DE RIT EVANGHELIC ÎN ŞCOLILE DIN REPUBLICA MOLDOVA ŞI BISERICA ADVENTISTĂ DE ZIUA A ŞAPTEA un rol deosebit va reveni dialogului pe tema creării omului, povestirii unor fapte din viaţa personajelor biblice studiate; observării lumii înconjurătoare sub aspectele: frumuseţe, perfecţiune, măreţie; lecturii biblice; dialogului pe tema rolului pe care îl are fiecare în familie, grupul de prieteni, clasă, şcoală, comunitate religioasă; exerciţiilor de redactare a unei liste de schimbări pe care le doreşte în clasa lor şi analiza acestor propuneri după principii creştine, dialogului pe tema credinţei în viaţa omului; studiilor de caz; dezbaterii în grup a unor norme de conduită creştină, alcătuirii unor minidicţionare de termeni biblici.

Desfăşurarea activităţilor săptămânale la orele de Religie va avea ca scop central educaţia creştină, care cuprinde educaţia morală şi spirituală a elevilor, prin formarea caracterului şi comportamentului – implicând reguli şi principii, precum şi instruire, încurajare şi pregătire explicită.

Misiunea educaţiei şi a învăţământului creştin este transmiterea ordonată a adevărului de la o generaţie la alta. Orele de religie vor urmări realizarea conţinuturilor proiectate prin prisma a patru aspecte esenţiale ce trebuie să formeze baza integrării întregii vieţi:

  • Mântuirea – o relaţie corectă cu Dumnezeu;
  • Sfinţirea – o relaţie tot mai matură în cadrul sinelui;
  • Stăpânirea – o relaţie plină de grijă cu lumea fizică;
  • Stabilitatea – relaţii cu alţii.

În ceea ce priveşte elevii, temele au fost selectate astfel, încât să asigure implicarea activă a acestora în procesul de predare-învăţare, care să contribuie la formarea capacităţii de comunicare, de manifestare a spiritului critic, tolerant, la exprimarea liberă şi argumentată a propriei opinii. Alegerea temelor a avut în vedere asigurarea caracterului practic-aplicativ al cunoştinţelor de religie prin valorificarea experienţei de viaţă a elevilor, prin referirea la aspecte actuale din viaţa personală a adolescenţilor şi din societatea contemporană, din viaţa comunităţii, din istoria religiilor şi din istoria Bisericii.

Gândirea critică este considerată un factor‑cheie în învăţarea eficientă. Antrenarea acestui tip de gândire poate avea ca punct de plecare strategii bazate pe lectura activă, elaborarea raţionamentelor, formulare de întrebări, elaborare de texte diverse (fişe de lectură, comentarii, recenzii, referate, eseuri), folosirea de metode grafice.

Integrarea noilor tehnologii informatice în procesul de predare-învăţare (inclusiv Internetul) devine esenţială în condiţiile multiplicării surselor de informare şi de comunicare.

6. Sugestii de evaluare

Evaluarea trebuie să aibă caracter formativ, cu scopul de a-l motiva pe a elev pentru aplicarea în practică a învăţăturilor de credinţă şi de a-l învăţa să se autoevalueze în acord cu valorile creştine. Deoarece formele clasice de evaluare au, pentru educaţia religioasă, limite mai accentuate decât în cazul altor discipline de studiu, se recomandă utilizarea unor modalităţi complementare de evaluare: proiectul, portofoliul, autoevaluarea, observarea sistematică a comportamentului elevilor în spaţiul şcolii şi în afara acestuia. Pentru a favoriza o evaluare obiectivă, profesorul trebuie să prezinte cu claritate rezultatele pe care trebuie să le atingă elevul.

Evaluarea se va realiza sub două aspecte:

  1. Nivelul comportamental – va cuprinde fişa de caracterizare a trăsăturilor de caracter şi conduita elevului – practic
  2. Nivelul academic – diagnosticarea cunoştinţelor acumulate pe parcursul perioadei de studiu – teoretic

Proba scrisă include testul de capacitate, care va stabili nivelul academic al elevului în ceea ce priveşte cunoştinţele lui biblice.

Proba orală va fi organizată sub formă de concurs, care va include situaţii de problemă la care elevul va selecta şi va argumenta soluţia adecvată conform cuvântului lui Dumnezeu. Rezultatele urmării sistematice a comportamentului elevului vor fi prezentate de cadrul didactic în fişele de observare curentă asupra fiecărui elev. Aici sunt indicate relaţiile elevului cu colegii, cu învăţătoarul, cu maturii şi reacţia lui în diferite situaţii.

Evaluarea se va face în funcţie de subcompetenţele formulate pentru fiecare treaptă de învăţământ. Rezultatele evaluării nu se transpun în note şi nu se înregistrează în catalogul clasei.

În procesul evaluării vor fi utilizate următoarele metode şi tehnici de evaluare:  probele scrise şi orale, testele, observările, comentariile, descrierile, caracteristicile, portretele-tip, portofoliul, lista cu comportamente, etc. Pentru evaluarea formativă la fiecare lecţie se vor utiliza metodele şi procedeele sugerate în rubrica  Activităţi de învăţare şi evaluare (recomandate).

BIBLIOGRAFIE RECOMANDATĂ

  1. Biblia
  2. Robert şi Evelyn Bolton, Activităţile bisericii, Bucureşti, 2001 Fundaţia Paniel
  3. J. Robert, Când te rogi, Bucureşti, 2001 Fundaţia Paniel
  4. J, Lowell Harrup, Planul lui Dumnezeu – alegerea ta, Bucureşti, 2001 Fundaţia Paniel
  5. Jean-Baptiste Sawedogo, Evanghelizare personal, 2001 Fundaţia Paniel
  6. Rex Jackson, Evanghelia după Ioan, Bucureşti, 2001 Fundaţia Paniel
  7. Louise J. Walker, Viaţa ta cea nouă, Bucureşti, 2004 Fundaţia Paniel
  8. Louise J. Walker, Prietenul care te ajută, Bucureşti, 2001 Fundaţia Paniel
  9. John şi Sara Miles, Etica Bibliei, Bucureşti,  2001 Fundaţia Paniel
  10. Elton G. Hill, Cine este Isus, Bucureşti, 2001 Fundaţia Paniel
  11. Marian Brandt, Lucrătorii creştini, Bucureşti,  2001 Fundaţia Paniel
  12. David Field, Enciclopedia Bibliei, 1996 Editura Logos, Cluj
  13.  Dicţionar Biblic, vol 1, Editura Stephanus, Bucureşti 1995
  14. Dicţionar Biblic, vol 2, Editura Stephanus, Bucureşti 1995
  15. Dicţionar Biblic, vol 3, Editura Stephanus, Bucureşti 1995
  16. Wayne Rice, Ilustraţii fierbinţi, Ramona Abrudan, 1994, California
  17. Unii pentru alţii, 1999, Misiunea Creştină Noua Speranţă, Cluj-Napoca
  18. Cheiţe pentru copii, vol.V, Chişinău 1997, Misiunea Creştină “Micul Samaritean
  19. Lecţii cu obiecte, Editura Samuel 1996, Mediaş
  20.  M. Morrison,  Trenuri şi căi ferate, 1996 Editura Samuel, Mediaş
  21. Asociaţia Misionară pentru Educarea copiilor, Cartea întrebărilor, 1998, Copiilor , Sibiu
  22. N. Radu, Educaţia Biblică a copiilor, 1996, Asociaţia Baptistă a Învăţătorior de Şcoli Biblice pentru Copii din România
  23.  Neta Jackson, Eu şi cei din jurul meu, 2000 Fundaţia Creştină Noua Speranţă, Cluj-Napoca
  24. Extraordinare exemple de devotement din Biblia pentru copii, 1994 Romanian , Cook Communicationns Ministries International
  25. Ura Miller, 101 întâmplări preferate din Biblie, 1994 Christian Aid Ministries, Berlin, Ohio
  26. Jocuri şi activităţi Biblice pentru copii, Vol. 2, 2000 Fundaţia Copilul şi Lumea, Arad
  27. Enciclopedia învăţătorului, idei pentru lecţiile biblice pentru copii, VT, 2001 Fundaţia Copilul şi Lumea
  28. Enciclopedia învăţătorului, idei pentru lecţiile biblice pentru copii, NT, 2001 Fundaţia Copilul şi Lumea
  29. Eisie E. Egermier, Avraam, 1963 CAM, Ohio SUA
  30. C.J.Meeuse, Promisiunile lui Dumnezeu, 1994  Den Hertog
  31. Marian M. Schoolland, Credinţa Creştină pe înţelesul celor mici, Fundaţia Creştină “Micul Samaritean” Chişinău 2000
  32. A. Tverdovskaia,  Povestiri Biblice, Societatea Biblică din R. Moldova, 1996
  33. Kathryn Slattery, Evanghelia pentru copii,  1998 Cook Communications Ministries Internationa
  34. Anne de Vries, Biblia povestită copiilor, 1997 Editura Lumina Lumii, Bucureşti
  35. Moise Şipa, Cuvântul celor care nu cuvântă, Funfaţia Micul Samaritean, Chişinău 2000
  36. Christine arder Tangvald, O care de Rugăciuni pentru copii,  1995 Cook Communications Ministries Internationa
  37.  Noi cuvinte căutăm şi din Biblie învăţăm PSALMII,  Samuel, Mediaş
  38. V. Drumeţu, Biblia pentru copii, Chişinău 1991, Legenda
  39. Maria, mama lui Isus, 1992 GBV, Germany
  40. Marta şi Maria – prietene ale lui Isus, 1992 GBV, Germany
  41. Jemes Dobson, Viaţa pe marginea Prăpastiei, 1999 Editura Noua Speranţă, Oradia
  42. Thomas L. Morgan, Poezii, cântări şi jocuri, ITM Moldova, 1998
  43. Kay Arthur, Predica de pe munte, curs de studiu Biblic, 1985, Editura Precept Ministries of Reach Out, Inc., SUA
  44. Kay Arthur, Iacov, curs de studiu Biblic, 1985, Editura Precept Ministries of Reach Out, Inc., SUA
  45. Kay Arthur, Căsătorie fără regrete, curs de studiu Biblic, 1988, Editura Precept Ministries of Reach Out, Inc., SUA
  46. Învăţătură peste învăţătură, Geneza, Editura Cunoaşterea Cuvântului, 2005,România
  47. Învăţătură peste învăţătură, Legământul, Editura Cunoaşterea Cuvântului, 2002,România
  48. Kay Arthur, Pas cu pas, Geneza, 1986 Editura Precept Ministries of Reach Out, Inc., SUA
  49.  Kay Arthur, Pas cu pas, Evanghelia după Ioan, 1983, Inc., SUA
  50.  Kay Arthur, Bj Lawson, Ce spune Biblia despre Sexualitate,  2009 Editura Cunoaşterea  Cuvântului, Timiş, România
  51. Arthur Kay; Sexualitatea din perspectiva Bibliei: cum să-ți păstrezi puritatea într-o lume plină de ispite, Lugoj, Editura Cunoașterea Cuvântului, 2004.
  52. Arthur Kay; Dumnezeule, exiști?, Lugoj, România, Editura Cunoașterea Cuvântului, 2002.
  53. Arthur Kay; Doamne, vreau să te cunosc, Lugoj, Editura Cunoașterea Cuvântului, 2007.
  54. Arthur Kay, Arndt, Janna; Cum să studiem Biblia?-pentru copii, Lugoj, România, 2003, Editura Cunoașterea Cuvântului.
  55. Arthur Kay, Scoti Domeij, Sens interzis, Iona!, Lugoj, România, 2005, Editura Cunoașterea Cuvântului.
  56. Arthur Kay, Cum să ai o relaţie reală cu Dumnezeu, Lugoj, România, 2004, Editura Cunoașterea Cuvântului.
  57. Arthur Kay, Cum să ai o relaţie reală cu Dumnezeu, Lugoj, România, 2004, Editura Cunoașterea Cuvântului.
  58. Arthur Kay, David &Bj Lawson, Cum să faci alegeri pe care să nu le regreţi, Lugoj, România, 2006, Editura Cunoașterea Cuvântului.

 

 

 

 

 

 

 

Written by Alexei Cretu

19 septembrie 2011 la 21:58

Lasă un comentariu